Is het onderwijs bezig met competenties?

Ik spreek leerlingen op het einde van hun middelbare school die weten in welke vakken ze goed zijn maar zich niet zeker genoeg voelen om volgende vragen te beantwoorden. Welke weg wil je inslaan in je studies? Of na je studies? Of wil je eigenlijk wel gaan studeren? Misschien toch eerder op zoek naar werk? Of naar het buitenland? Of waarom niet een eigen zaak beginnen? Om het antwoord te vinden op deze vragen, heb je een goed beeld nodig van jouw sterktes, jouw waarden, jouw dromen, jouw verlangens, jouw ambities, …

Als loopbaancoach kwamen al enkele leerkrachten op mijn pad die hun motivatie kwijt zijn omdat er zo veel van hen en van hun leerlingen verwacht wordt. Er blijft weinig tijd over om jongeren te motiveren en te coachen.

Is het onderwijs wel bezig met jongeren stimuleren om talenten te ontdekken? Werken ze groeigericht of toch nog rangschikkend? Wat is hun strategie om het nog beter te doen?

Benieuwd naar het antwoord op deze vragen trok ik naar de ‘Inspiratiedag groeigericht evalueren van competenties’ van Vlajo. Ik bevond me, in het hol van de leeuw, tussen leerkrachten, directeurs en onderwijs beleidsvoerders. Hieronder wat ik meeneem…

IMG_20180519_133719

 

Evalueer niet op niveau van eigenschappen maar op de inspanning om te groeien.

‘Jurn Van den Meerssche’ onderwijscoördinator van Vlajo vertelt over Mr Helsen, zijn leerjaar in de lagere school. Zijn leerlingen werden niet beloond op niveau van eigenschappen maar op de inspanning om te groeien. Mr Helsen had een racebaan in de klas waarop hij de groei van de leerlingen visualiseerde. Als je extra oefening nodig had dan mocht je die op eigen initiatief meenemen naar huis. Als beloning mocht je enkele streepjes vooruit. Het doel was duidelijk, groeien.

Als je de beoordeling krijgt dat je er ‘nog niet’ bent dan weet je dat je op een groeicurve zit. Als je daarbij nog concreet de feedback krijgt welke actie je moet koppelen aan het resultaat om het beter te doen dan is de leerling daar effectief iets mee. Top!

We moeten af van de term ‘laaggeschoold’.

Als je tegen een kind van twaalf, die ongelooflijke talenten heeft, zegt ‘jij bent laag’ dan heeft die voor de rest van zijn leven een stempel ‘laag’ op zijn voorhoofd staan. In plaats van ‘hoog’ en ‘laag’ zeggen we ‘theoretisch’ en ‘praktisch’ opgeleid. Het een is niet beter dan het ander.

Om te slagen moet jongeren hun wilskracht sterk genoeg zijn. Als een studiekeuze als ‘laag’ aanzien wordt dan is het moeilijk om bij die leerling de wilskracht te stimuleren.

Wat wel de wilskracht sterk maakt is een goed beeld hebben van waarom de leerling studeert, waar de studie naar leidt. Door hen een interview te laten afnemen van iemand die gemotiveerd hun droomjob uitvoert stimuleer je hun wilskracht.

‘Hoe ga je het onderwijs organiseren als je weet dat jongeren in een beroep zullen terechtkomen dat nog niet bestond tijdens hun studie?’ Fons Leroy, afgevaardigd bestuurder VDAB

Iedereen zal uiteindelijk samenwerken met een vorm van een robot, we worden voortdurend met veranderingen geconfronteerd. Onze jongeren moeten opgroeien met sociaal en cultureel kapitaal om in de snel veranderende omgeving te aarden. De competentie taal moet de gemeenschappelijke taal worden van onderwijs en arbeidsmarkt, we moeten niet meer praten in termen van diploma’s en jobs.

Het onderwijs moet jongeren afleveren die goesting hebben om te leren. Het onderwijs debat moet gevoed worden door de ’21 eeuwse vaardigheden’.

20180504_103658

‘Onze school loopbaan ervaring is er een gefocust op falen.’ Stephanie Jolie en Astrid Luypaert, leerlingen Vlaamse scholerenkoepel

Stephanie en Astrid klagen aan dat het schoolsysteem een afvalrace is geworden, een survival of the fittest. Scholen zijn verslaafd aan punten geven. Er is te veel focus op punten en de feedback nadien is vaak niet opbouwend, daar kan je niet veel mee.

Wat niet op punten staat, wordt snel aan de kant geschoven. Jammer, niet?

20180504_105546

‘Ondernemingen verwachten dat het onderwijs specifieke waarden en attitudes bijbrengt’ Herman Van de Velde, Marie Jo

  1. Autonomie.  Zichzelf regels opleggen leidt tot het vermogen om actief deel te nemen aan de maatschappij.
  2. Innovatie. Door een geest van vernieuwing te stimuleren is met in staat om mee te gaan in verandering.
  3. Verantwoordelijkheid. Instaan voor daden en er gevolgen van dragen.

Dat kan door onderwijsinstellingen meer ondernemend te maken, studenten te responsabiliseren en leraren en docenten beter te ondersteunen.

Zorg voor leraren die op de arbeidsmarkt geweest zijn. Meer samenwerking tussen scholen en ondernemingen. Sociale ontwikkeling en engagement van jongeren is belangrijk. Zorg dat jongeren leren dat een volgehouden inspanning tot voldoening kan leiden. Ambitie en streven naar excellentie is nodig.

CompassMe is de evaluatietool van de toekomst om groeigericht te gaan kijken naar jongeren in het onderwijs.

Aan de basis van de tool en het plan ligt Entrecomp, een Europees kader voor ondernemerscompetentie.

Uitgangspunt is dat leerlingen van 17-18 jaar vaak weten waar ze goed op scoren maar niet wat hun kwaliteiten zijn.

De tool stimuleert eigenaarschap van de leerlingen. Start bij zelf evaluatie waarna de leerling zelf een actie koppelt. Na de zelf evaluatie en de actie gaan de leerkrachten evalueren. Verschillende leerkrachten evalueren en het gemiddelde van de evaluaties wordt meegegeven. Feedback volgt op die evaluatie. Beginsituatie en de situatie na groei zou kunnen vergeleken worden.

20180504_125855

Op welke manier de tool exact zal werken is nog niet duidelijk. De tool is opgemaakt zodat er zo weinig mogelijk extra werk is voor de leerkracht. De leerkracht hoeft hierbij niet te doceren maar projectmatig aan de slag te gaan.

Wat hebben we geleerd?

Het onderwijs is een inhaalbeweging aan het maken die positief zal zijn voor zowel leerlingen, leerkrachten en de arbeidsmarkt.

‘Het is vooral een shift van een fixed mindset naar een growth mindset. Inspanning moet komen van alle partijen. ‘ Helen Michel, Keuzekompas® coach

Zoals verwacht zal het wel nog wat tijd kosten…

 

 

 

Auteur: helenmichel

Fyr biedt groepstraining en individuele coaching aan om -vanuit persoonlijk inzicht-jezelf te ontwikkelen, samenwerking te verbeteren en bewust te leren kiezen voor wat jou energie en voldoening geeft. Naast groeicoach ben ik ondernemer, enthousiaste senator van JCI Tielt, trainer bij het Training Institute Flanders en mama van Tuur, Eva, Lucas en Sara.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s